Wat is het en voor wie

Kinderen spelen. Over wat ze bezighoudt, wat ze hebben meegemaakt, wat ze wensen. Daar woorden aan geven is vaak (nog) moeilijk. Spel is de taal van het kind. Het is een plezierige, veilige manier om de wereld te ontdekken. In spel kun je situaties naspelen, gevoelens uiten en nieuw gedrag uitproberen. De speltherapeut ondersteunt het kind in het spel, zodat het al spelend zichzelf beter leert kennen. Het kan gebeurtenissen gaan verwerken en problemen uitspelen. Oplossingen die in spel bedacht worden, werken door in het dagelijks leven. De ontwikkeling van het kind komt weer in beweging, waardoor het ook buiten de spelkamer beter gaat.

Voor wie?

Speltherapie is bedoeld voor kinderen vanaf ongeveer 3 tot 12 jaar. Het gaat om kinderen die niet lekker in hun vel zitten, en/ of die om de een of andere reden (tijdelijk) vastlopen in hun ontwikkeling. Zij laten bepaald gedrag zien dat al langere tijd vragen en zorgen oproept, bijvoorbeeld:

  • weinig zelfvertrouwen hebben/ negatief over zichzelf denken
  • snel en veel huilen
  • pesten of gepest worden
  • weinig weerbaar zijn
  • zich terugtrekken
  • druk(ker) gedrag laten zien
  • dwars, brutaal en/of opstandig zijn
  • niet kunnen (samen)spelen
  • zich niet of moeilijk kunnen uiten
  • (faal)angstig zijn
  • veel in strijd zijn met volwassenen
  • moeite hebben met zich te hechten
  • last hebben van lichamelijke klachten die geen medische oorzaak hebben, zoals hoofdpijn, buikpijn, bedplassen
  • een beperking of psychiatrische problematiek hebben of een gezinslid dat hiermee kampt

Het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis kan hiermee samenhangen, zoals:

  • echtscheiding van ouders
  • ernstige ziekte of ziekenhuisopname van het kind of een dierbare
  • overlijden van een dierbaar persoon
  • ongeluk
  • verandering in de thuissituatie of gezinssamenstelling
  • (getuige zijn van) mishandeling